WebShop

vrijdag 3 juni 2011

Interviews met de makers van de Stripkrant - Deel 5: Gerard Leever

Je maakte de strip voor de eerste BNS-Stripkrant, vertel er eens wat over?
Superhobo is een strip waarvan ik op m'n 19e al een 7-pagina verhaal tekende. De tekst was van de veel te vroeg overleden Flip Fermin. Hij was de broer van de eigenaresse van stripwinkel Wammes in Bussum waar ik destijds kind aan huis was. Flip was zelf ook een uitstekend tekenaar maar miste de discipline om een groot oeuvre op te bouwen. Hij publiceerde in die tijd in Mickey Maandblad en Jippo. Hij stimuleerde me toen enorm en hamerde op sfeer. Ik moest van hem naar tekenaars als Tillieux en Eisner kijken. Als eerbetoon aan Flip hertekende ik het verhaal voor het onregelmatig verschijnende striptijdschrift Razzafrazz in 2005. Daar had ik zo'n plezier in dat ik zo nu en dan nog eens een losse pagina met de figuur maak. Het plezier zit hem vooral juist in die sfeer die ik in de tekeningen kon en kan leggen. De sfeer die alleen maar versterkt werd door de prachtige kleurendruk van de stripkrant. En de prachtige kleuren van Wilma natuurlijk.


Ga je een strip leveren voor Stripkrant 2?
Ja, dat heb ik toegezegd en dat ga ik met alle plezier weer doen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, maar ik neig er op dit moment naar om weer een pagina Superhobo te doen. 


 Nog nieuwtjes te melden, waar ben je op dit moment mee bezig?
Ik maak 'de Yeti's ' in het Dolfje Weerwolfje Blad en wekelijks nog Suus & Sas voor Tina. De tweeling is erg populair en er komt dan ook een special in de winkels dit najaar. Ik ben druk bezig daar extra pagina's voor te maken.


Er komen namelijk niet alleen strippagina's in maar ook een spel, dagboekpagina's van Suus & Sas, een kort geschreven verhaal en nog veel meer. Daarnaast ben ik druk geweest met de voorbereidingen voor een Oktoknopiekamer in het stripmuseum in Groningen. Oktoknopie is twee jaar geleden gestopt in Taptoe maar staat nu wel weer in Nickelodeon Magazine en het Spaanse National Geographic Kids. De strip bereikt dus nog steeds een jong publiek. Verder staan nu in Eppo de oude Gleevers Dagboek afleveringen maar nu voor het eerst in kleur. Als het goed is verschijnt dit jaar het tweede deel van Gleevers Dagboek.


Welke collega tekenaar (binnen of buitenland) verdient jouw aanbeveling?
Ach, dat zijn er zoveel. Ik hou van Jippes, Lodewijk, Franquin, Macherot, Caniff, Roy Wilson en ga zo nog maar even door. Waar ik ook dol op ben zijn de oude Amerikaanse krantenstriptekenaars van de begintijd van de strip. Die mensen waren hun tijd ver vooruit en experimenteerde er flink op los. Ik pik nu even Milt Gross er uit. Naast zijn werk aan krantenstrips pionierde hij als autobiografisch tekenaar en al in 1930 maakte hij een fantastische graphic novel zonder woorden ' He done her wrong' . Dit alles in zijn heerlijke knotsgekke tekenstijl.


Dit laatste boek bezit ik sinds kort in de eerste druk en het is alleen al een genot om dat boek in handen te hebben. Ook heb ik een paar jaar geleden nog midden in de nacht op een originele tekening van hem zitten bieden. Met succes gelukkig!


Waar kan de lezer die onbekend is met je strips, je werk vinden?
In alle albums die ik inmiddels heb uitgebracht en op dit moment in Eppo, Tina, Nickelodeon en het Dolfje Weerwolfje Blad. En binnenkort kun je de Oktoknopiekamer in Groningen bewonderen.
Ook zijn er enkele titels van mijn hand als App verschenen en sta ik in het digitaal stripmagazine Kwynk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten