WebShop

maandag 23 mei 2011

Interviews met de makers van de Stripkrant - Deel 4: Alex van Koten

Je nam het initiatief tot het maken van de eerste BNS-Stripkrant, vertel er eens wat over?
Striptekenaars hebben door het internet veel meer contact met elkaar. Wilbert Plijnaar opperde al eens het idee om een stripmakersblaadje op te zetten, gewoon voor het plezier. Later werden er nog eens serieuze plannen gesmeed en zijn er tekenaars bij elkaar gekomen om een jeugdblad op te zetten. Maar al die plannen stierven een zachte dood. Toen Alex Wesselink later een beroepsvereniging opzette en er voor de zoveelste keer onderling door tekenaars over een stripblad gediscussieerd werd zag ik mogelijkheden. Zoveel striptekenaars bij elkaar, dat moest iets leuks op kunnen leveren. Zo kwam de eerste BNS-Stripkrant tot stand, vanuit het zaadje dat Wilbert ooit heeft geplant, voor het plezier van het maken van strips.


Ga je een strip leveren voor Stripkrant 2?
Wat dacht je?! Ik heb een strip die leuk past in de Stripkrant .
Oh ja, wat is de doelstelling van de Stripkrant ook alweer?

Mensen, ga (weer) strips lezen ! Vooral mensen die het niet (meer) doen.Striplezen moet weer meer een gewoonte worden, zoals dat in de jaren 70 en 80 was.

Nog nieuwtjes te melden, waar ben je op dit moment mee bezig?
Ik werk aan mijn maandelijkse vaste stripjes waaronder de Gebroeders Pinguïn en de jeugdstrip Robert en zijn Slimme Kat voor het Vlaamse tijdschrift de Ontdekkers. Daar is ondertussen genoeg materiaal van om het in boekvorm uit te geven... Tussendoor maak ik cartoons en opdrachtwerk en wat prive stripprojecten. Verder werk ik met grote tussenpozen aan aan mijn striproman met de detective Nick Name. Maar dat gaat tergend langzaam. Het tekenen van 1 bladzijde staat ongeveer gelijk aan het leggen van laminaat in een middelgrote kamer (plus plintjes). Ik heb het blad P@per beloofd wat pagina’s te publiceren. Ik heb altijd een stok achter de deur nodig. 


Welke collega tekenaar (binnen of buitenland) verdient jouw aanbeveling? 
Teveel om op te noemen. Franquin, Hergé en Carl Barks horen bij de standaardopvoeding. Ik hou van de ambachtelijke oude Engelsen zoals Reg Parlet en Roy Wilson. Wat de oude Hollanders betreft; Alfred Mazure verdient net zoveel aandacht als Marten Toonder in Nederland altijd krijgt. Die man was een multi-talent. Hij had alleen geen zakenknobbel, Marten Toonder wel. Mazure is bekend van Dick Bos, maar maakte talloze andere strips.


Van de huidige generatie wil ik Zep, Blutch en Manu Larcenet noemen. Zep is één van de weinige tekenaars die karikaturaal een knap meisje kan tekenen. Larcenet mengt humor met poëzie en Blutch is gewoon heel grappig. Zijn stijl is ook een gekke mix van realisme en humor.


Waar kan de lezer die onbekend is met je strips, je werk vinden?
Nadat de Stripkrant ook wat meer verspreid was onder de stripliefhebbers kreeg ik mailtjes van verbaasde mensen die mijn werk niet kennen. Op mijn website en blog staat alleen opdrachtwerk. Ik profileer me niet zo in de stripwereld. Ik beloof beterschap. Er staan wat dingen op stapel. Waaronder de Stripkrant natuurlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten