WebShop

maandag 2 mei 2011

Interviews met de makers van de Stripkrant - Deel 2: Robby van der Meulen


Je was direct al enthousiast om in de redactie te stappen voor de tweede BNS-Stripkrant, vertel er eens wat over?
Vorig jaar ben ik naar een vergadering van de Beroepsvereniging Nederlandse Stripmakers (BNS) gegaan om te kijken of deze vereniging iets voor mij was. Op die vergadering kreeg ik de indruk dat de BNS zinvolle dingen doet voor de strip in Nederland. Gaandeweg raakte ik steeds enthousiaster en kreeg ik de behoefte wat bij te dragen. Toen kwam de stripkrant ter sprake. Deelnemen aan de redactie leek me een goede manier om de stripwereld wat beter te leren kennen. Zo ben ik nu in het bezit van het telefoonnummer van Michiel van de Pol en heb hem zelfs gebeld. Een droom die uit kwam, ook al nam hij niet op.


Ga je een strip leveren voor Stripkrant 2?
Die kans grijp ik graag aan. Hoewel ik al jaren strips maak ben ik vorig jaar pas echt full time aan het tekenen. Door deze nieuwe 'start' ben ik veel bewuster na gaan denken over mijn werk door me af te vragen wat ik eigenlijk wil maken, wat er bij mij past. Al ben ik daar nog niet helemaal uit, ik heb wel een paar ideeën. De stripkrant lijkt me een mooie gelegenheid om daar eens iets van proberen uit te gaan werken. En mocht dat niet lukken dan kan ik altijd nog een paar nieuwe stroken van 'Iwan' maken, waarvan ik jaren geleden de laatste aflevering voor dagblad Metro tekende, over een Russische zwerver die me nog altijd aan het hart ligt.


Nog nieuwtjes te melden, waar ben je op dit moment mee bezig?
Op het moment doe ik vooral commerciëel werk voor bedrijven en overheid. Het is leuk en leerzaam om te doen. Een goede manier om nieuwe dingen te proberen en beter te worden. Het leukste dat ik afgelopen jaar heb gedaan is het tekenen van de strip 'Amorfati'. Een strip die oorspronkelijk getekend werd door Jan Dirk Barreveld, op scenario van René Leisink. Jan Dirk moest tot ieders spijt wegens een overvolle agenda tijdelijk het stokje overdragen. Inmiddels heb ik drie verhalen getekend voor misdaadmagazine 'Koud Bloed'. Bovendien wordt het eerste verhaal momenteel ingekleurd en zal over niet al te lange tijd in Eppo verschijnen.


Welke collega tekenaar (binnen of buitenland) verdient jouw aanbeveling?
Een aanbeveling heeft hij al lang niet meer nodig maar Peter de Wit staat bovenaan mijn favorietenlijst. Door de familie Fortuin ben ik strips gaan tekenen en Sigmund één van de beste strips die ik ken. De grappen, de tekenstijl, het is jaloersmakend leuk. 


Waar kan de lezer die onbekend is met je strips, je werk vinden?
De enkeling die dat betreft zou eens kunnen gaan rondsneupen op het ministerie van veiligheid en justitie, daar moet ergens een boekje liggen met vijf cartoons van mijn hand. Maar een bezoekje aan www.robbyvandermeulen.nl is wellicht een beter idee. Ook wordt er hard gewerkt aan een nieuwe website van Studio Noodweer waarop mijn werk te zien zal zijn. Geduldige mensen raad ik aan binnenkort een kijkje te nemen op www.noodweer.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten